Marvel Database
Advertisement

Deze pagina lijkt in naam en/of onderwep sterk op andere pagina's.

Kijk ook op Vulcan, Summers, Gabriel Summers voor een complete lijst met de onderlinge, vaak kleine, verschillen.

Gabriel Summers (Earth-616)

Echte naam
Gabriel Summers
Aliassen
Vulcan, Kid Vulcan, Great Vulcan

Identiteit

Karakter

Affiniteit
voorheen X-Men

Operatiebasis
Imperial Palace, Chandilar (Shi'ar Throneworld), Shi'ar Empire; voorheen Shi'ar gevangenis bij Phygim ;voorheen Shi'ar Warbird, voorheen een esearch facility vlakbij Xavier Institute

Uiterlijke kenmerken
Geslacht

Lengte
6'0"

Gewicht
170 lbs

Ogen

Haar

Status
Nationaliteit

Echtelijke staat

Beroep
Majestor of the Shi'ar Empire, voorheen avonturier.

Herkomst
Herkomst
Gabriel is een mutant, het is goed mogelijk dat zijn gaven zijn gemanipuleerd door de Sh'ar

Geboorteplaats
Imperial Palace, Chandilar (Shi'ar Throneworld)

Bedacht door

Eerste optreden VS

Eerste optreden

Geschiedenis

Vulcan’s geschiedenis begon op de Shi'ar troonwereld als het ongeboren kind van Corsair en Katherine Summers (ouders van Cyclops en Havok). Katherine was zwanger toen zij en haar man werden ontvoerd door D'Ken, een alien van het Shi’ar keizerrijk. Vulcan leek nog voor zijn geboorte om te komen toen de Shi’ar keizer als straf voor Corsair’s ontsnappingspoging Katherine vermoorde. De baby Vulcan werd uit Katherine’s levenloze lichaam gehaald en in een incubatieversneller gestopt, die hem razendsnel verouderde tot een volwassene. Vervolgens werd hij de slaaf van Erik the Red, de keizer’s rechterhand op Aarde. Hij wist te ontsnappen en werd gevonden door Moira MacTaggart met vrijwel geen herinneringen aan wie hij was en waar hij vandaan kwam. Zij nam hem onder haar hoede, en leerde hem zijn krachten te gebruiken.

Hij beweerde dat zijn naam Gabriel was, maar koos de codenaam Vulcan uit een boek over Romeinse mythologie. Professor X herkende aan Vulcan’s mentale afdruk dat hij familie moest zijn van Cyclops. Vulcan werd hierna lid van het X-Men team bestaande uit Petra, Darwin en Sway. Dit team probeerde de originele X-Men te redden van het eiland Krakoa. Krakoa voelde Vulcan als een bedreiging en stuurde een menselijke vulkaan om met het team af te rekenen. Sway en Petra kwamen om, en Darwin en Vulcan verdwenen spoorloos.

Met behulp van zijn stervende teamgenoot was Vulcan in staat te overleven. Jaren later werd hij wakker in de moderne tijd (dankzij de mutantenenergie die vrijkwam door de Decimation aan het eind van House of M). Hij keerde terug van zijn verbanning naar de ruimte om zijn titel als X-Man terug te eisen. Hij doodde Banshee en probeerde Wolverine ook te doden. Hij ontvoerde zelfs Rachel Summers en Cyclops.

Vulcan gebruikte onbewust de geabsorbeerde krachten van Petra en Sway om de X-Men te manipuleren, en de waarheid te achterhalen omtrent het X-Men team dat verdween tijdens de missie naar Krakoa. Hij lokte Professor X uit zijn schuilplaats, en dwong hem om tegenover de X-Men op te biechten wat er was gebeurd. Hij was hier niet meer toe in staat, omdat hij zelf ook zijn mutantenkrachten had verloren. Woedend dwong hij Marvel Girl (Rachel) om hun gedachten mentaal te verbinden en zo te tonen wat er gebeurt was:

Het bleek dat Vulcan en zijn team erin waren geslaagd Scott te bevrijden van Krakoa (tot dusver werd gedacht dat Krakoa Scott vrijwillig liet ontsnappen zodat die meer slachtoffer naar hem toe kon lokken) en Vulcan was in staat het levende eiland te beschadigen. Vulcan bekende tegen Cyclops dat ze broers waren en stuurde Cyclops weg met de jet. Net toen Cyclops weg was, leek Vulcan te worden gedood door het eiland. Sway kwam het eerst om, maar haar lichaam gebruikte haar laatste mutantenkrachten om de tijd te vertragen. Petra dreef hen allen een grot in die ze met haar krachten had gemaakt. Daar veranderde de stervende Darwin zichzelf in energie en bond zich met Vulcan, waardoor beide in leven bleven. Ze werden samen met Krakoa de ruimte in gelanceerd door Polaris en bleven daar totdat de energiegolf die vrijkwam gedurende de Decimation Vulcan wekte. Na getuige te zijn geweest van Vulcan’s “dood” keerde Cyclops hysterisch terug bij Professor X, en gaf zichzelf de schuld van hun dood. De Professor besloot dat het beter was als Cyclops het gehele gebeuren zou vergeten, en wiste zijn herinneringen aan Vulcan.

Na deze onthulling scheidde Vulcan Darwin en zichzelf, en vluchtte van de Aarde weg met als doel wraak te nemen op D’Ken voor wat hij had gedaan.

Terwijl hij door de Shi’ar ruimte reisde leerde Vulcan van een bemanningslid van een schip dat hij had verwoest dat D’Ken al jaren in coma lag na een experiment met het M’Kraan Kristal, en dat Lilandra Neramani nu de leider van de Shi’ar was. Desondanks zette Vulcan zijn tocht voort, en toonde zijn kracht door twee oorlogsschepen van de Shi’ar te vernietigen. In de kern van het Shi’ar rijk bevocht Vulcan de keizerlijke wachters, die sterker bleken dan hij dacht. Vulcan doode verschillende sterke wachters in een gevecht, maar werd verslagen door hun leider, Gladiator. Hij werd meegenomen naar een gevangenismaan, en bleef daar als gevangene.

Kijk ook naar