Avengers (oryg. Marvel’s The Avengers) – film z 2012 roku, będący szóstą i ostatnią odsłoną pierwszej fazy Marvel Cinematic Universe. Wyprodukowany został przez Marvel Studios i jako pierwszy film z uniwersum dystrybuowany był przez Walt Disney Studios Motion Pictures. Wyreżyserowany i napisany przez Jossa Whedona gromadzi wszystkich najważniejszych bohaterów fazy pierwszej – Iron Mana, Kapitana Amerykę, Thora, Czarną Wdowę i Nicka Fury’ego – którzy wraz z Hawkeye’em tworzą grupę Avengers, pracującą na zlecenie T.A.R.C.Z.Y., tym samym łącząc wątki poprzednich tytułów: Iron Man, Hulk, Iron Man 2, Thor oraz Captain America: Pierwsze starcie.

Produkcja filmu rozpoczęła się, kiedy w kwietniu 2005 roku Marvel Studios zaciągnęło pożyczkę od Merrilla Lyncha. Po sukcesie pierwszego Iron Mana z 2008 roku, Marvel ogłosił, że Avengers trafią do kin w lipcu 2011 roku. Po podpisaniu umowy ze Scarlett Johansson w marcu 2009 roku, jego premiera została przesunięta na 2012. W kwietniu 2010 roku do produkcji dołączył Whedon, który przepisał oryginalny scenariusz autorstwa Zaka Penna. Produkcja rozpoczęła się w kwietniu 2011 roku w Albuquerque, a następnie przeniosła się do Cleveland, a w październiku do Nowego Jorku. Na etapie postprodukcji film został przekonwertowany do 3D.

Uroczysta premiera filmu miała miejsce 11 kwietnia 2012 roku w hollywoodzkim El Capitan Theatre, a do kin trafił 4 maja (w Polsce 11 maja). Film otrzymał wiele nagród i nominacji, w tym m.in. do BAFT-y za najlepsze efekty specjalne, oraz pobił kilka kasowych rekordów, stając się m.in. filmem z najlepszym otwarciem w Ameryce Północnej. Avengers na całym świecie wygenerowali przychód w wysokości ponad półtora miliarda dolarów, stając się trzecim najbardziej dochodowym filmem w historii, jak również pierwszą produkcją Marvela, która zarobiła ponad miliard dolarów. Kontynuacja filmu, Avengers: Czas Ultrona, ukazała się w kwietniu 2015 roku, zaś dwie kolejna, dwuczęściowa Avengers: Infinity War, pojawić ma się w kinach w maju 2018 i 2019 roku.

Fabuła

Nick Fury jest szefem międzynarodowej agencji S.H.I.E.L.D., która czuwa nad światowym bezpieczeństwem. W centrum badań naukowych tejże organizacji trwają prace nad tesseraktem - tajemniczym przedmiotu, który umożliwia wytwarzanie gigantycznej ilości energii. Właściwie użyty mógłby rozwiązać wiele problemów ludzkości, ale w niepowołanych rękach może doprowadzić do zagłady całej planety.

Nagle sześcian uaktywnia się i na Ziemię przybywa Loki. Podporządkowuje on swojej woli agenta Clinta Bartona i profesora Erika Selviga, niszczy bazę i kradnie artefakt. Swoją zdobycz Loki ma zamiar przekazać groźnym kosmitom rasy Chitauri, którzy od dawna chcą zniszczyć Ziemię.

W obliczu globalnego zagrożenia Nick Fury staje przed zadaniem stworzenia drużyny, która podoła najbardziej nieprawdopodobnym wyzwaniom. W jej skład wchodzą m. in. miliarder Tony Stark, kapitan Steve Rogers, doktor Bruce Banner i światowej klasy zabójczyni Natasha Romanoff, jak również przybyły z Asgardu brat Lokiego - Thor. Bohaterom pomogą w walce agenci T.A.R.C.Z.Y., w tym agentka Maria Hill oraz agent Phil Coulson.

Porozumienie w drużynie złożonej z takich indywidualności nie będzie łatwe do osiągnięcia, jednak Nick Fury ma świadomość, że tylko działając wspólnie mogą ocalić świat przed zniszczeniem zwłaszcza, że Loki zgromadził w odległym wszechświecie potężną armię.

Obsada

Występy

Lokacje

Wydarzenia

Przedmioty

Pojazdy

Gatunki rozumne

Stworzenia

Organizacje

Wspomniani